Dziennik Kalorii Logo

Jak schudnąć bez efektu jojo


Jak schudnąć bez efektu jojo W dzisiejszych czasach sposobów na zrzucenie zbędnego balastu jest wiele. Zastanówmy się jednak jak wiele z oferowanych diet pozwoli nam zachować szczupłą sylwetkę przez resztę życia?

Wiele osób popełnia ten sam, zasadniczy błąd. Dieta traktowana jest jako wyrzeczenie na miesiąc,dwa. Drastycznie ograniczamy kalorie, zmuszamy się do katorżniczego treningu i odliczamy czas do zakończenia tej męczarni. W taki sposób chudniemy określoną ilość kilogramów, lecz tuż po zakończeniu diety wracamy do starych nawyków, a kilogramy wracają jak bumerang. Co więcej, za każdym razem coraz ciężej pozbyć się nam zbędnego tłuszczyku. Dzieje się tak ponieważ metabolizm zostaje całkowicie rozregulowany.

Czy to oznacza, że jesteśmy skazani na nadwagę? Nie! Należy jednak podejść do tego rozsądnie. Oczywiście istnieje możliwość wybrania się do dietetyka, który rozpisze nam dokładny plan żywieniowy, jednak odchudzanie się samodzielnie daje nam możliwość wybrania ulubionych produktów i nauczenia się kontroli w odżywianiu. Dietetyk nie ułoży nam diety na całe życie, dlatego warto nauczyć się jeść mądrze.

Dieta nie musi być wyrzeczeniem. Zapomnijcie o obcinaniu kalorii do 1000. Żeby chudnąć trzeba jeść. Zdrowe jedzenie i aktywność fizyczna jest jedyną drogą do zgrabnej sylwetki na resztę życia.
Jeśli chcesz zacząć dietę odchudzającą na początku zacznij od obliczenia PPM- podstawowej przemiany materii(obliczyć możesz w zakładce KALKULATORY) oraz CPM- całkowitej przemiany materii, mnożąc PPM przez współczynnik aktywności:
  • 1,2-siedzący tryb życia
  • 1,4-1,5- mała aktywność
  • 1,7-umiarkowana aktywność
  • 2,0-duża aktywność
przykład:
Ania 60 kg, 170cm, 20 lat, mała aktywność 1,5
PPM=1442 kcal – tyle organizm zużywa do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych
CPM=1442x1,5=2163kcal-tyle zużywa wraz z aktywnością fizyczną i umysłową
CPM określa nam ilość kalorii jaką możemy spożyć by utrzymać wagę. Jeśli chcemy schudnąć musimy wprowadzić deficyt kaloryczny. Aby chudnąć ucinamy -500 kalorii i zwiększamy aktywność fizyczną.
Ania: 2163-500=1663 kalorie

Zwiększając aktywność fizyczną Ania otrzyma całkiem spory deficyt,na którym spokojnie będzie chudła. Niestety każda nieudana kuracja odchudzająca odciska piętno na naszym metabolizmie, co może skutkować, że nasze zapotrzebowanie spada, a z 2000 kalorii może pozostać nam np. 1700. Nie należy jednak zakładać,że tak też jest w naszym przypadku. Najpierw obcinamy kalorie o 500, zwiększamy aktywność i obserwujemy nasz organizm. Dajmy mu czas. Dieta to nie wyścigi. By zrzucić jeden kilogram tłuszczu musimy spalić około 7000kcal! Chudnięcie 10 kg miesięcznie może być kuszące jednak w większości chudniemy z wody i mięśni, a w niewielkiej ilości z tłuszczu!

Pamiętajmy, że schodzenie na diecie odchudzającej poniżej PPM jest mocno niewskazane!

Jakie są skutki drastycznego obniżania kalorii? Spowolniony metabolizm, zmęczenie, zniechęcenie, ogólne osłabienie organizmu i złe samopoczucie, uczucie zimna oraz wiele, wiele innych. Długotrwałe stosowanie takiej diety może zrujnować nasze zdrowie, urodę i samopoczucie.

Aby schudnąć zdrowo musisz pamiętać o paru zasadach:
  • jedz regularne posiłki, co 3 godziny
  • ruszaj się
  • zapomnij o głodówkach, dietach niskokalorycznych, jednoskładnikowych lub wykluczających jakieś grupy produktów
  • unikaj cukru, białej mąki i wszelkich pustych kalorii
  • nie podjadaj
  • nie przejadaj się i nie głodź się
  • pij dużo wody


Przede wszystkich zachowajmy zdrowy rozsądek. Jeden 'zły' posiłek nie sprawi, że przytyjemy, ale ważne, żeby nie powtarzał się on co 3 godziny, 7 razy w tygodniu. Nie oczekujmy, że tłuszcz, na który pracowaliśmy latami zgubimy w miesiąc. Jeśli chcemy schudnąć na stałe, dajmy sobie czas. Jedzmy mądrze, ruszajmy się a za jakiś czas osiągniemy upragnione efekty. Zmieńmy swoje nawyki na stałe i cieszmy się zdrowiem!
 
Powrót do Strony głównej