Dziennik Kalorii Logo

Metabolizm


Metabolizm - przemiana materii Metabolizm (inaczej przemiana materii) to ilość energii, którą nasz organizm zużywa na dobę. Prawdopodobnie siedzisz teraz przed swoim komputerem, czy wiesz,że nawet teraz spalasz kalorie? Nawet gdy śpisz lub leżysz, by podtrzymać funkcje życiowe twojemu organizmowi potrzebna jest energia. Ilość jej określają indywidualne cechy człowieka. Metabolizm możemy przedstawić jako:
PPM-podstawowa przemiana materii, czyli ilość energii potrzebnej twojemu organizmowi na czynności życiowe.
CPM- całkowita przemiana materii, czyli PPM z aktywnością fizyczną i umysłową.
Często możemy zauważyć, że osoby bardzo szczupłe jedzą za pięciu i nie tyją. Zawdzięczają to szybkiemu metabolizmowi. Natomiast niektóre osoby z nadwaga mimo diety nie mogą pozbyć się zbędnego tłuszczyku, czego przyczyną może być spowolniona przemiana materii. Co nie oznacza,że jesteśmy na to skazani.
Jest wiele sposobów na przyśpieszenie metabolizmu.
  • Dzień zacznij od pożywnego śniadania, do 30 minut po przebudzeniu. Napędzi to twój metabolizm na cały dzień.
  • Jedź 5-6 posiłków co trzy godziny, nie doprowadzaj do wilczego głodu.
  • Ruszaj się, zamień windę na schody, samochód na rower, a facebooka na długi spacer ze znajomymi!
  • Wysypiaj się. 7 godzin to minimum.
  • Pij dużo wody! Minimum 8 szklanek dziennie. Nasze ciało w 75% składa się z wody, żeby poprawnie funkcjonować musisz dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość płynów.
  • Przyprawiaj. Ostre dodatki przyśpieszają przemianę materii.
  • Pij zieloną herbatę i kawę.
  • Spożywaj łyżeczkę cynamonu dziennie.
  • Zaczynaj dzień od wody z cytryną na czczo. Świetnie nakręca metabolizm na cały dzień.
  • Jedz więcej białka. Spożywanie białka zmusza organizm do pracy, co skutkuje spaleniem dodatkowych kalorii.
  • Jedz grejpfruty.Udowodniono,że wspomagają spalanie tłuszczu.
  • Zbuduj mięśnie. Im więcej masy mięśniowej, tym szybszy twój metabolizm.
  • Zdrowo się odżywiaj.
  • Jedz powoli. Trawienia zaczyna się już w jamie ustnej. Pogryź każdy kęs 20 razy.
  • Nie stosuj drastycznych diet i głodówek, które rozstrajają metabolizm, a głodzony organizm przestawia się na tryb oszczędny i odkłada każdy spożyty posiłek na potem.
Sposobów na przyśpieszenie metabolizmu jest wiele, jednak najważniejsze jest zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna, a także systematyczność w tych działaniach. Nie można oczekiwać,że po wielu latach zaniedbywania się nasz metabolizm unormuje się w tydzień. Regularność jest kluczem do sukcesu, jednak czasami można pozwolić sobie na małe odstępstwo, o ile nie zdarza się ono codziennie. Jeśli będziemy stosować się do zasad zdrowego żywienia, nasz organizm pozytywnie nas zaskoczy i odpłaci się szybką przemianą materii.
 
Powrót do Strony głównej