Dziennik Kalorii Logo

Cukier - biała śmierć


Cukier podczas diety Cukier czyli zazwyczaj sacharoza produkowana z trzciny cukrowej lub buraków cukrowych. Cukier dzieli się na różne rodzaje. Istnieją także substancje słodzące, które często bywają kilka razy słodsze niż sam cukier będąc jednocześnie bezkaloryczne.
Jedna łyżeczka białego cukruto około 20 kalorii. Po spożyciu następuje gwałtowny skok insuliny, a po chwili poziom glukozy spada i glikogen zostaję odłożony w wątrobie, co z kolei prowadzi do odkładania tłuszczu.
Wyróżniamy kilka odmian cukru:
  1. Cukier biały-Cukier buraczany,biały i rafinowany.
  2. Cukier nierafinowany-Podczas pozyskiwania melasa nie jest usuwana,nie jest to czysta sacharoza.
  3. Cukier brązowy-Proces jego powstawania jest identyczny jak białego, brązową barwę uzyskuje dzięki melasie.
Cukier nie jest nam potrzebny, dlatego powinniśmy unikać go w naszej diecie. Producenci często zapewniają nas o 'wyjątkowości' ich produktu, jak np. brązowego cukru, który przedstawiają jako zdrowy cukier, mimo tych obetnic każdy cukier to tylko puste kalorie. Spożywanie cukru niekorzystnie wpływa na nasz organizm. Produkt ten przyjmowany systematycznie powoduje starzenie się skóry,może zaburzać pracę mózgu, powodować otyłość. Spożywanie cukru wywołuje objawy podobne do uzależnienia od narkotyków.

SYROK GLUKOZOWO-FRUKTOZOWY

W żywności często możemy spotkać się z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego. Jest on bardzo słodki, niedrogi i możemy znaleźć go w wielu produktach, na czym kończą się plusy, gdyż syrop ten odpowiedzialny jest za epidemię otyłości. Częste przyjmowanie syropu glukozowo-fruktozowego prowadzić może do obniżenia poziomu leptyny, co skutkuje brakiem uczucia sytości.Syrop zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę,zespołu jelita drażliwego, chorób serca, a także do zaćmy cukrzycowej.

NATURALNE ZAMIENNIKI CUKRU

  1. Stewia-Jest to zdrowy zamiennik cukru. Stewia to naturalny słodzik roślinny. Ma zero kalorii i jest 250-450 razy słodszy od cukru. Jest to bezpieczna alternatywa cukru i słodzików.
  2. Ksylitol- Cukier brzozowy inaczej ksylitol to naturalny słodzik. Działa bakteriobójczo i wzmacnia organizm.
  3. Miód-Ma więcej kalorii niż cukier, lecz zawiera minerały i enzymy.
  4. Syrop klonowy-Jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód.
  5. Syrop z Agawy-Ma niski indeks glikemiczny i zawiera spore ilośći inuliny.
  6. Owoce-zawierają naturalnie występujące cukry.
  7. Suszone owoce-np.daktyle
  8. Lukrecja-niskokaloryczne zioło
Są to jedynie propozycje. W dzisiejszych czasach możemy znaleźć wiele zdrowych zamienników cukru.
Odstawienie cukru ma same korzyści. Zmniejszamy ryzyko otyłości, zachorowań, wzmacniamy naszą odporność, poprawiamy sprawność mózgu. Ludzie spożywający cukier są narażeni na depresję,bezsennośc i zmęczenie. Po pewnym czasie nasz organizm odzwyczai się od słodkiego smaku i zobaczymy korzyści.Niestety cukier możemy znaleźć wszędzie,w napojach,szczególnie tych gazowanych, pieczywie, a także w produktach uchodzących za zdrowe. Aby uniknąć tej 'trucizny' powinniśmy uważnie czytać składy.

SŁODZIKI

Na rynku jest wiele substancji słodzących, które nie są naturalne. Słodziki budzą wiele kontrowersji. Krąży powszechna opinia,że są one rakotwórcze, a tak naprawdę bezpieczeństwo asprartamu zostało udowodnione! Aspartam NIE podowoduje, jak sądzono:nowotworów, wzmożonego apetytu lub podwyższonego poziomu glukozy. Aspartam polecany jest osobom otyłym lub z cukrzycą.

JAK ODSTAWIĆ CUKIER?

Odstawienie cukru może okazać się wyzwaniem. Nie każdy zdaję sobie z tego sprawę, ale cukier uzależnia podobnie jak narkotyki. Najważniejsze to wytyczyć sobie cele i nagrody. Zacznijmy od niewielkich kroków, a po jakimś czasie całkowicie zapomnimy co tak sprawiało nam przyjemność. Po odstawieniu cukru można odczuwać ból głowy,dreszcze, przeżywać stany depresyjne, złość i napady łaknienia. Warto jednak przeczekać ten nieprzyjemny okres i cieszyć się zdrowiem przez resztę życia.
 
Powrót do Strony głównej